Debatní a přednáškový den na MUP

Debatní a přednáškový den na MUP

Dne 8.9.2023 jsme se jako studenti Gymnázia Chodovická a zároveň členové semináře ze základů společenských věd zúčastnili Debatního a přednáškového dne pro SŠ v angličtině, pořádaného Metropolitní Univerzitou Praha. Zábavným a zajímavým způsobem nám tak bylo představeno několik oborů, které mohou studenti MUP studovat.

Celý program začínal kolem 8:30 a s několika krátkými pauzami pokračoval až do 13:30. Celkově jsme měli možnost zhlédnout čtyři přednášky zaměřené vždy na jiný studijní obor a zvláštností bylo, že celý výklad probíhal v angličtině.

Program odstartovala přednáška Dr. Soni Bendíkové a Dr. Blanky Knotkové-Čapkové zaměřená na asijská studia. Během zhruba dvou hodin jsme se mohli dozvědět, na co se obor specializuje, jeho uplatnění a specifika. Zbytek prezentaci působil již jako výukový materiál, který se týkal oblasti Indie a přilehlých států. Po většinu přednášky mluvila doc. PhDr. Blanka Knotková-Čapková.

Následovala přednáška Dr. Dominika Stroukala a Dr. Tomáše Sedláčka, která se výrazně lišila od té první. Oba vysokoškolští akademici pojali výklad spíše jako diskuzi o aktuální ekonomice, což přineslo svěží vítr do třídy. Nejvíce se mluvilo ekonomických problémech našeho státu, a jak je případně vyřešit. Aktivní výstup velmi poutal pozornost a byla škoda, že na toto téma byla vyčleněna pouze necelá hodina.

Po debatách o asijských studiích a ekonomii navázal Ing. Břetislav Tureček prezentací o Blízkém východě, která se věnovala především představení novinařiny a tomu, jak vznikají jednotlivé výstupy ze vzdálených a často nebezpečných oblastí. Velmi se mi líbil popis osobních zkušeností a praxe, kterou Ing. Břetislav Tureček za dlouhé roky nasbíral.

Na závěr dne jsme si mohli zvolit jednu ze čtyř přednášek, která by nás zajímala. Osobně jsem si vybral debatu Dr. Šárky Kolmášové o tom, jak správně využívat v dnešní době umělou inteligenci. Přednáška poskytovala velmi zajímavý pohled na AI, jakožto nutný prostředek budoucnosti, zároveň však poukazovala, jak by s ním mělo morálně nakládat, a to např. konkrétně ve škole.

Já jsem si zvolila Collaborative Speaking Skills od pana Masona Lee Adamse. Zde jsme se přiučili několika základním informacím o Erasmu a o výběrovém procesu spojeném s ním. Bylo ihned jasné, jak je toto téma panu Adamsovi blízké, a celkově působil neskutečně příjemně a přátelsky. Myslím si, že jeho přednáška byla nejužitečnější, jelikož jsem několik typů využila hned další den při ústní části certifikátu z anglického jazyka.

Celý program shledávám jako velmi zajímavý, a to kvůli variaci různých přednášek a použití anglického jazyka. Poskytl mi také větší povědomí o náplni daných kateder a uplatnění v praxi. Jako nejzajímavější část diskuze bych zvolil povídání o ekonomice a AI, ale každá z nich byla rozhodně přínosná.

Rozhodně věřím, že se jednalo o velmi zajímavý den a že si mnoho studentů dokáže představit své studium na této škole. Fakt, že vše bylo v angličtině, ještě více dokázal všestrannost univerzity a jsem toho názoru, že by se podobná akce měla konat i pro budoucí ročníky našeho gymnázia.

Martina Halászová a Filip Hora, 8. A